Koronavirus - bilde pixabay

Koronainformasjon: vaksinering, testing og anbefalinger

KLIKK HER

Flagg+redigert

Mottak av flyktninger

Beliggenhet

Legger du turen til Sigdal fra sør, må du ta av fra Rv 35 i Åmot på Modum. Kommer du fra nord, tar du av Rv 7 ved Bromma og følger Rv 35 og kommer etter hvert inn i Sigdal kommune.

Fra sør passerer du velkjente Korketrekkeren etter bare en kilometers kjøring, - en attraksjon for turister som passerer, men et trangt nåløye for all transport ut og inn av Sigdal og deler av Modum. Her gjør veien en venstresving på 360 grader før du passerer brua over Drammenselva. Bar et par minutter seinere passerer du brua over Simoa før du kan svinge nedom Blaafarveværket som ligger på høyre side under Haugfossen.

Etter toppen av Haugfossen kommer du til Simostranda som kanskje er mer kjent for sine mange gode skiskyttere enn det plate jordbruksarealet som strekker seg forbi kommunedelet til Sigdal og videre oppover dalen. Veien har nesten ingen stigning gjennom deler gjennom denne delen av bygda. Ved Kolsrud, omtrent ei mil sør for Prestfoss, kan du ta av fra Rv 287 og inn på Fv 131 mot Greenskogen. Her bør du ta en titt på Vatnås kirke fra 1665. Vel videre til Lyngdal i Numedal.

Når du følger Rv 287 videre oppover, kommer du snart til Nerstad barneskole, barnehage, idrettsanlegg/idrettshall/samfunnshus, boligområde med ledige tomter og industrivirksomhet.

Fra omtrent 5 kilometer lenger nord kan du ta Fv 191 mot Krødsherad. Kommunesenteret Prestfoss har lege, lensmannskontor, NAV, forretninger, kirke, barneskole, barnehage, ungdomsskole, ungdoms- og idrettshus, sentralidrettsanlegg for friidrett og fotball, skibakke og en liten alpinbakke.

Sentralt i Prestfoss ligger Holmen kirke, nesten som et landemerke på åsen bak kommunehuset. Fra Olhovd (547 m.o.h.) sørvest for Prestfoss er det utrolig flott utsikt, spesielt over Krådefjorden og Soneren og videre oppover dalen. Ledige boligtomter på Flata nær skole og barnehage. Sigdal og Eggedal Museum med Folkemusikksenteret for Buskerud ligger midt i Prestfoss.

Fra Sandsbråten kan du følge Fv 134 mot Lampeland og Numedal, og du kan også velge Fv 133 på østsida av Soneren mot Eidal. Herfra er det kommunal er det vei til Bjøre like sør for Noresund i Krødsherad. Denne veien går like forbi motorsenteret og skytebaner. Følger du Rv 287 videre fra Sandsbråten, kommer du snart til kunstnerhjemmet Th. Kittilsen. Langs Rv 287 er det flott utsikt mot Soneren og Norefjell. Andersnatten (733 m.o.h.) i Nedre Eggedal vil nok fange blikket dit mange ganger fra Th. Kittilsens Lauvlia og noen kilometer oppover.

Ved Hole bru i nordenden av Soneren kan du på sommerstid ta av til venstre og besøke Grøset seter. Når du har passert Andersnatten og Nedre Eggedal, har du snart Sigdalkjøkkenfabrikken på høyre hand like i enden av Solevannet.

Det er ledige boligtomter rett før du kommer til industriområdet i Nedre Eggedal. Ved avkjøring til Grønhovd midt på Solevannet kan du komme til et fint turområde i Trillemarka.

Rett før du kommer inn i Eggedal sentrum ligger Eggedal Mølle/Tveitensamlingene som er åpnet på sommertid. Videre passerer du Eggedal Sag, Eggedal barneskole, barnehage, samfunnshus, svømmehall og skileikområde. Eggedal kirke ligger midt i sentrum med avkjøring til Tempelseterveien.

Følger du Fv 211 mot Bromma i Hallingdal, kommer du etter ca. 15 kilometer til Haglebu, - et populært hytteområde med skitrekk, camping, overnatting (hytter) og servering. Du bør ta en titt på bautaen fra Haglebuslaget 26. april 1945 og den fine fjellkirken. Videre mot Hallingdal passerer du veienes høyeste punkt på 904 meter over havet ved Flatvollen.

Det er utrolig mange turmuligheter og mange gode fiskeplasser som du kan bli bedre kjent med ved å skaffe deg turkartet Norefjell - Eggedal. Du finner også turstiene på ut.no.

Rundt Sigdals-dalføret er det åser og fjell på de fleste kanter, og her kan du følge både merka stier eller velge din tur uten vei eller sti. Det er mange turmuligheter til å velge ruter for sykkelturer. Turistløypa fra Norefjell til Langedrag i Nore og Uvdal passerer Fv 211 ved Flatvollen. Langs denne turistløype kan du ta inn på turistforeningens hytter Høgevarde (1460 m.o.h.), Toveseter og Dalabu.